fbpx

Teisinga valgymo kultūra – tiltas į sveiką savijautą ir artimesnį ryšį su šeima

Daugelis užauga aplinkoje, kurioje kartojama, kokią svarbią reikšmę turi kultūra. Tačiau retai prisimenama, jog kultūra egzistuoja visose gyvenimo srityse. Juk reikia mokėti ne tik kultūringai pasisveikinti, bendrauti, bet ir suvokti, ką kultūra reiškia sveikatai. Norint jaustis ir atrodyti gerai privalu išsiugdyti mitybos planavimo ir valgymo kultūrą bei kiekvieną kartą tyliai savęs paklausti – koks maistas man reikalingiausias? Koks mitybos rėžimas palankiausias?  Kaip ir kiek valgyti?

Mitybos planavimo kultūra būtina

Sveikatai palankaus maisto technologė, ekologiškų maisto produktų sertifikavimo ekspertė ir  mitybos specialistė Raminta Bogušienė yra įsitikinusi, jog maisto raciono planavimo kultūra yra pirmasis žingsnis, kuris  padės sutaupyti ne tik pinigų, bet ir prisidės prie sveikatos išsaugojimo.

„Dažnu atveju valgoma tik tada, kada turime laiko, nesilaikoma režimo, o peralkus –  persivalgymo tikimybė gerokai išauga. Todėl racionalus laiko ir pirkinių planavimas (pavyzdžiui, eiti susipirkti maistą 1-2 kartus per savaitę) padeda išvengti spontaniškumo ir nereikalingų maisto produktų prisipirkimo ir vėliau jų švaistymo. Valgymo režimo laikymasis sumažina menkaverčio maisto valgymo ar persivalgymo riziką“, – sakė R.Bogušienė.

Visuomenėje stinga valgymo kultūros tradicijų. Daugelis skuba, skaičiuoja kiekvieną minutę, tad valgymas tiesiog lieka antrame plane. Reta šeima valgo prie vieno stalo, vis rečiau susėdama sekmadienio pietų. Juk maistas skirtas ne vien sotumui patenkinti, tai – kultūros ir bendravimo dalis su mus supančiais artimaisiais.

„Ar žinote, kad vaikai, kurie valgo kartu su tėveliais prie bendro stalo, auga ramesni, atviresni, nes kiekvieną dieną prie stalo su šeima dalijasi dienos įspūdžiais, išsikalba, kaip jiems sekėsi ir su kokiomis problemomis susidūrė?“, – klausė R.Bogušienė pridurdama, jog taip auga sveikesni ir laimingesni vaikai. Tokios tradicijos reikalingos ne tik vaikams, bet ir suaugusiems. Juk valgymas prie bendro stalo sustiprina šeimos ryšį.

Valgymas – tai ne tik maistas, bet ir aplinkos kūrimas

Mitybos specialistė patarė valgymo metu išjungti televizorių ar kompiuterį, o telefonus bent pusvalandžiui padėti į šoną ir visai pamiršti. Anot R.Bogušienės, net mažiausios smulkmenos turi didelę reikšmę – telefonai ir televizoriai blaško, o pavyzdžiui maisto gaminimas ar serviravimas kartu su šeimos nariais prisideda prie gerų emocijų kūrimo. Valgymo kultūros procese svarbūs net ir indai iš kurių valgome – juk norint suvalgyti mažiau vertėtų rinktis mažesnius indus.

„Lietuviai kasdieniam naudojimui renkasi kiek pigesnius, grūdinto stiklo, keraminius indus. Šventėms labai vertina porcelianą, ieško aukštos kokybės, gražių dekoruotų indų, kurie ilgai tarnautų ar net atitektų kaip šeimos palikimas ateities kartoms. Žinoma, dažniausias pasirinkimas – balta ir kreminė spalvos.  Bet matote, kad žmonės darosi drąsesni ir ryškėja tendencija indus derinti prie namų interjero – atitinkamai rinktis spalvą, indo tekstūrą ar formą. Klientai nebijo eksperimentuoti, renkasi net ir skirtingų spalvų indus ir juos derina tarpusavyje. Derinama klasika ir modernus stilius. Moderni taurė, bet klasikiniai indai arba atvirkščiai“, – pasakojo ŽANA indų atstovė Asta Piliponė.

Saikingas valgymas – svarbi sveikos mitybos sąlyga

Teisinga maisto kultūra prisideda ir prie saikingo valgymo. Sotumas ateina tik tada, kai dėmesys yra nukreiptas į tai, ką darome. Tad valgymo metu išjungtas televizorius ir trumpam pamirštas naršymas socialiniuose tinkluose padės laiku pajusti sotumo jausmą, o tinkamo dydžio indai bus tarsi garantija, kuri neleis suvalgyti daugiau nei reikia Jūsų organizmui.

„Kartais žmonės su savo organizmais elgiasi kaip su šiukšliadėžėmis. Į skrandį deda viską, kas papuola ir kiek tik papuola. Juk perteklinis nesuvirškintas maistas ne tik, kad nenaudingas, bet veikia žalingai. Valgoma ne tik, kad nežiūrint ką, bet dažnai ir kaip, o svarbiausia kiek. Atkreipkite dėmesį, kaip valgo mažyliai. Maistas jiems, tai ne tik būtinybė, bet malonumas. Jie kiekvieną kąsnį sukramto, neskuba, mėgaujasi akimirka ir tik tada deda kitą kąsnį. Kai jaučiasi sotūs, sako – „gana“. Mokykimės iš vaikų nevalgyti, o ragauti ir pasimėgauti pačiu procesu. Eikime iš sotumo eros į kokybiško maisto valgymo kultūros formavimą – geriau mažiau, bet kokybiškiau“, – patarė R.Bogušienė.