fbpx

VIENAME KAUNO DARŽELIŲ ĮVERTINTAS VAIKŲ MAITINIMAS

Apsilankius viename Kauno valstybinių darželių nustebino naujai įrengta virtuvė. Virtuvėje yra tausojančių patiekalų gaminimo įranga: konvekcinė krosnis ir garų puodas. Vaikai maitinami pagal iš anksto sudarytus valgiaraščius. Patiekalai atitinka privalomuosius reikalavimus, degustuojant nesijautė per didelis druskos, ar cukraus kiekis. Tačiau maisto technologės, mitybos specialistės ir iniciatyvos sveikataipalankus.lt įkūrėjos Ramintos Bogušienės pastebėjimai ir rekomendacijos.

r-bogusiene

Raminta Bogušienė

  • Patiekalai ruošiami šviežiai, vaikai valgo reguliariai tuo pačiu metu, tokie valgymo įpročiai turėtų būti formuojami ir namuose.
  • Valgiaraštis ir patiekalai atitiko galiojančius teisės aktus, taikomos rekomenduojamos maistinės ir energinės normos nėra sumažintos pagal naujausius teisės aktų pokyčius, tačiau leistinos dar iki 2018 sausio 1 d.
  • Ugdymo įstaigoje taikomas ir pritaikytas maitinimas alergiškiems vaikams, kurį taiko reta ugdymo įstaiga, tai didelis žingsnis vaikų sveikatos labui. Toks maitinimo sudarymas gana sudėtingas, nes vaikai netoleruoja ar yra alergiški skirtingiems maisto produktams. Tačiau nustebino tai, kad alergiškiems vaikams vakarienei dešrelės tiekiamos, vietoj skrylių, vadinasi alergiški vaikai per dieną du kartus gauna mėsos ir dar perdirbtos, nors PSO rekomenduoja valgyti ne daugiau 3 kartus per savaitę; Rekomenduoju, kad mėsos vartojimas būtų ne dažniau kaip 3 kartus per savaitę;
  • Patiekaluose nesijautė per daug cukraus, druskos ar riebalų;
  • Patiekalai nėra šiuolaikiški ir patraukliai pateikti, išlikęs „Tarybinis“ prieskonis, patiekalai nėra spalvingi. Rekomenduoju įsivesti į valgiaraštį naujus pilnavertiškesnius patiekalus;
  • Visos dienos šviežių daržovių (rauginti kopūstai) ir vaisių norma 140 g vaikui, nors PSO rekomenduoja minimaliai 400 g. Vaikams švieži vaisiai duodami tik pietų metu, nors rekomenduojama kiekvieno valgymo metu valgyti šviežias daržoves ir vaisius. Rekomenduoju vaikams tiekti ne mažiau 3 kartus per dieną šviežias daržoves ir vaisius;
  • Pusryčių košė susideda iš 6 skirtingų grūdų su rafinuoto aliejaus ir svogūnų padažu, teigiama, kad vaikai nevalgo, bet nenuostabu, nes kruopų įvairumas vieno valgymo metu nėra palankus vaiko sveikatai, gali sutrikdyti virškinimo sistemą. Rekomenduoju pusryčiams visavertės košės, tačiau mažesniu ingredientu kiekiu;
  • Rekomenduoju naudoti prieskonius ir prieskonines žoleles, kurios pagyvintų „blankų“ patiekalų skonį;
  • Prie sriubos duodama balta duona, kurios suvalgę vaikai gali jau nebevalgyti nei raugintų kopūstų nei vaisių. Tokie veiksmai neskatina šviežių vaisių ir daržovių vartojimo, todėl rekomenduoju į tai atsižvelgti;
  • Riebalai – rafinuoti, nenaudojama ypač grynas alyvuogių aliejus ar kiti augaliniai nerafinuoti riebalai, todėl rekomenduoju į tai atsižvelgti;
  • Gėrimai ne per saldūs, tačiau geriausias atsigėrimas – vanduo, o žiemos metu – nesaldinta arbata;
  • Vakarienės patiekalas „skryliai“ – „greiti“ angliavandeniai, kurių vaikai suvalgę po 1 val. jau vėl bus alkani, todėl mamytės nesistebėkite, kad vaikai grįžę iš karto namo nori valgyti;

Maistas visumoje nėra turtingas skaidulinėmis medžiagomis, ko pasekoje gali sutrikti vaikų virškinimo sistema, taip pat nėra gausu kitų vertingų maistinių medžiagų (riebiųjų r., vitaminų ir pan.), ko pasekoje galima įtakoti vaikų sveikatos sutrikimus.

Nuo š.m. startavo nacionalinė iniciatyva „Sveikatai palanki ugdymo įstaiga“, kurios įgyvendintojai VšĮ „Sveikatai palankus“ su jos įkūrėja Raminta Bogušiene siekia kompleksinių vaikų maitinimo pokyčių ugdymo įstaigose. Jos metu bus viešinama informacija, ką realiai vaikai valgo ir geria kiekvieną dieną mokyklose ir darželiuose, su kokiomis maitinimo ir lavinimo problemomis susiduria ugdymo įstaigos.

sveikatai_palankusSocialinio tinklo „Facebook“ bendruomenė „Sveikatai palanki mityba“ plečiasi ir jungia žmones, kuriuos domina kompetetinga informacija apie sveikatai palankią mitybą namuose, ugdymo įstaigose ir viešojo maitinimo įstaigose.

 

[/su_custom_gallery]