Iniciatyva Sveikatai palankus

 

Jau senai svajojate apie pokyčius jūsų ugdymo įstaigoje, tam, kad vaikai maitintųsi sveikiau? Trūksta bendravimo, diskusijų, žinių, patarimų ar padrąsinimų?

Prisijunkite prie VšĮ “Sveikatai palankus”, tapkite mūsų nariu ir džiaukimės teigiamais pokyčiais kartu.

Abipusiam bendradarbiavimui būtinas reikalavimas: vaikus maitinti visiškai arba iš dalies atsižvelgiant į “Sveikatai palankus” rekomendacijas, vykdyti kompleksinį visos bendruomenės mitybos raštingumo didinimą.

Norint tapti “Sveikatai palankus” nariu kviečiame laikytis mūsų pateiktų rekomendacijų bei kitų tam tikrų sąlygų.

PAGRINDINIAI TEISĖS AKTAI, KURIAIS VADOVAUJAMASI KURIANT VALGIARAŠČIUS IR TECHNOLOGINES KORTELES:

– LR SAM įsakymas 2011 m. lapkričio 11 d. Nr. V-964 ,,Dėl maitinimo organizavimo ikimokyklinio ugdymo, bendrojo ugdymo mokyklose ir vaikų socialinės globos įstaigose tvarkos aprašo patvirtinimo“;

– LR SAM įsakymas 2016 m. birželio 23 d. Nr. V-836 „Rekomenduojamos paros maistinių medžiagų ir energijos normos“.


„SVEIKATAI PALANKUS” REKOMENDACIJOS IR KRITERIJAI VAIKŲ MAITINIMUI

  • Didžioji dalis patiekalų yra tausojantys (troškiniai, patiekalai kepti garuose konvekcinėje krosnėje, orkaitėje, kepimo popieriuje ar folijoje, maistas virtas vandenyje);
  • Patiekalai nepervirti, neperkepti. Būtina išsaugoti patiekalų maistinę vertę;
  • Daugiau augalinės kilmės patiekalų iš daržovių, ankštinių ir pilnaverčių grūdinių kultūrų (viso grūdo miltai, kruopos, makaronai, duona);
  • Daugiau daržovių, vaisių, uogų (15 dienų vidurkis – ne mažiau 300 – 400 g/per dieną). Daržovės tiekiamos šviežios, raugintos, troškintos, virtos. Uogos ir vaisiai – švieži, džiovinti ir šaldyti, tiekiama vaisių ir uogų kokteiliai. Būtina atsižvelgti į sezoniškumą ir tiekti kiekvieno valgymo metu;
  • Mažiau bulvinių, miltinių gaminių ir patiekalų;
  • Bulvės, jų garnyrai ar patiekalai patiekiami ne dažniau kaip 3 kartus per savaitę;
  • Sriubą rekomenduojama tiekti atskiro maitinimo metu. Jei tiekiama su kitu maistu, patiekiamos nedideliais kiekiais (100-150 ml);
  • Nedidelis (sumažintas) cukraus, druskos kiekis: 1 g druskos /100g produkto, pridėtinio cukraus –  ne daugiau 5 g/100 g produkto;
  • Naudojami sveikatai palankūs riebalai (sviestas, ypač tyras alyvuogių aliejus, kiti nerafinuoti augalinės kilmės aliejai);
  • Riebūs padažai keičiami į mažiau riebius (jogurtas ar jo padažai, žolelių ar daržovių padažai);
  • Nėra saldintų gėrimų, vietoj jų – vanduo, žolelių arbata be cukraus, nesaldinti kompotai;
  • Nėra pramoniniu būdu perdirbtos mėsos ir jos gaminių (dešrelės, dešros);
  • Naudojama liesesnė mėsa ar liesesnės jos dalys (vištiena be odelių, kiaulienos nugarinė, išpjova ir pan.);
  • Mėsa patiekiama ne dažniau 1 kartą/dieną – pietų metu;
  • Liesa ir riebi žuvis tiekiama bent kartą per savaitę;
  • Pusryčiams siūlomų patiekalų pagrindą turėtų sudaryti pilnavertės grūdinės kultūros, retkarčiais – kiaušiniai, sumuštiniai, varškės patiekalai;
  • Pietums siūlomi daugiau baltymų turintys patiekalai kartu su garnyru, pilnavertėmis grūdinėmis kultūromis ir/arba sriuba/ troškinys. 1 diena – mėsa (jautiena/ kiauliena), 2 diena – žuvis (riebi/ liesa), 3 diena – mėsa (vištiena/ kalakutiena), 4 diena – ankštinės daržovės (vegetarinė) ir 5 diena – pieno produktai/ žuvis/ ankštinės daržovės/ mėsa;
  • Vakarienei siūlomi pieno produktų patiekalai, ankštinės daržovės, grūdinių kultūrų patiekalai, bulvės. Šviežios, raugintos ir tausojančiu būdu pagamintos daržovės, uogos ir vaisiai.
  • Valgiaraštis šiuolaikiškas, įvairus ir subalansuotas;
  • Daugiau paprastų ir lengvai paruošiamų sveikatai palankių patiekalų;
  • Vaikai maitinami reguliariai;
  • Vaikų maitinimui tiekiamos kokybiškos žaliavos. Pirmenybė teikiama ekologiškoms, simboliu „Rakto skylutė“ pažymėtoms, nacionalinės kokybės ženklu ar vietinėms žaliavoms.

SIŪLOMI VAIKŲ MAITINIMO ORGANIZAVIMO VARIANTAI

  1. Galite vykdyti vaikų maitinimą vadovaujantis išleista knyga: „Sveikatai palankus technologinių kortelių ir valgiaraščių rinkinys”. UŽSISAKYKITE KNYGĄ
  2. Galite vykdyti vaikų maitininimą pagal savo įstaigos sudarytą sveikatai palankų meniu, laikantis „Sveikatai palankus” rekomendacijų (atsiųskite projektai@sveikataipalankus.lt turimą valgiaraštį ir technologines korteles įvertinimui). Esant poreikiui galite kreiptis dėl individualaus, jūsų įstaigos maitinimui pritaikyto, valgiaraščio sukūrimo projektai@sveikataipalankus.lt, 864517472 ;
  3. Galite vykdyti vaikų maitininimą pagal „Sveikatai palankus” tam tikras, dalines rekomendacijas, tik pradedant integruoti sveikatai palankesnius patiekalus (atsiųskite projektai@sveikataipalankus.lt valgiaraštį ir technologines korteles įvertinimui).

UGDYMO ĮSTAIGOS ĮSIPAREIGOJIMAI

  • Viešinti iniciatyvą „Sveikatai palankus” ugdymo įstaigos internetiniame puslapyje, socialiniuose tinkluose ir pačioje įstaigoje;
  • Ne rečiau, kaip 1 kartą/per 3 mėnesius dalintis informacija el.paštu projektai@sveikataipalankus.lt, pasiekimais, nuotraukomis, problematikomis ir pan.;
  • Dalintis su visa bendruomene mūsų publikuojamais straipsniais, pranešimais, informacija ir naujienomis apie vaikų maitinimą. Įtraukti visą bendruomenę (tėvelius, auklėtojas ir kitą personalą);
  • Naudoti pagal paskirtį mūsų parengtą metodinę medžiagą, skirtą vaikų ir juos supančių suaugusiųjų mitybos raštingumo didinimui.

„SVEIKATAI PALANKUS“ ĮSIPAREIGOJIMAI

  • Viešinti Jūsų įstaigą internetinėje svetainėje – www.sveikataipalankus.lt, Facebook paskyroje – „Sveikatai palanki mityba“ ir nacionalinėje bei regioninėje žiniasklaidoje;
  • Įtraukti Jus į įstaigų sarąšą, kuriame nurodoma, jog Jūs esate iniciatyvos „Sveikatai palankus“ narys ir siekiate sudaryti tinkamas sąlygas vaikų maitinimui ir vykdyti kompleksinį mitybos raštingumo didinimą;
  • Dalyvauti sprendžiant iškilusias problemas, susijusias su maitinimo keitimu, su esamo maitinimo korekcijomis, įvedant sveikatai palankesnius produktus;
  • Apdovanoti aktyviausius iniciatyvos „Sveikatai palankus“ narius (prizai, renginiai, mokymai);
  • Pateikti mūsų parengtą metodinę medžiagą vaikų ir tėvelių mitybos raštingumo didinimui. Išleidus naujus leidinius (praktines priemones vaikų maitinimo gerinimui, vaikų edukacines priemones ir t.t.) įstaigai pritaikyti nuolaidą jų įsigijimui.

SVEIKATAI PALANKUS DALYVIO ANKETA

Naujienlaikraščio "Sveikatai palankus" prenumerata

Tik geriausi partnerių pasiūlymai, išskirtinė mitybos ir gyvenimo būdo informacija specialiai Jums, renginiai, rekomendacijos ir konkursai!

Please wait...

Thank you for signing up!

 

Navigate