Nemokamai parsisiųsk sveiko maisto piramidę ir valgymo lėkštes

Minint Europos sveikos mitybos dieną pateikiame sveikos mitybos piramidės pavyzdį, kuris aiškiai parodo, kad sveika mityba ne vegetarizmas, veganizmas, augalinė mityba, ketogeninė ar kita dieta. Tai – subalansuota, įvairi, reguliari ir saikinga mityba grynų maisto produktų bei iš jų pagamintų šviežių patiekalų valgymas. Kas turi būti sveiko maisto piramidėje ir mūsų lėkštėse kasdien? Pataria sveikos mitybos ekspertė Raminta Bogušienė.

„Mūsų siūlomoje sveiko maisto piramidėje, kurią parengėme konsultuodamiesi su dietologais, pagrindiniai principai išliko, tačiau atsirado ir naujų produktų, kurie nebuvo minimi ankstesnėse piramidėse. Taip pat produktų grupės buvo sukeistos vietomis, įrodant jų didesnę naudą bei poreikį mūsų organizimui,“- sako VšĮ „Sveikatai palankus“ įkūrėja Raminta Bogušienė.

Maisto piramidėje – gryni maisto produktai

Daržovių nauda neabejoja niekas. Todėl labai svarbu, kad būtų vartojama pakankamai daržovių, taip pat ir vaisių, kurių PSO rekomenduoja vartoti ne mažiau kaip penkis kartus per dieną ir vienam asmeniui per dieną jų suvartoti bent 400 gramų. Tiesa, vaisių siūloma vartoti mažiau nei daržovių.

Mėsa, pieno produktai, žuvis, kiaušiniai taip pat yra subalansuotos mitybos dalis, kuri buvo ir bus rekomenduojama. Taip pat racione turi būti ir kokybiškų riebalų, norint išsaugoti sveikatą –avokadai, nerafinuoti aliejai, riešutai, sėklos, sviestas.

„Gardinkime maistą ne tik druska, nepamirškime prieskonių ir prieskoninių žolelių,“ – sako R. Bogušienė.

Būtina sveikos mitybos sąlyga ir grūdinės kultūros. Grūdai ir jų gaminiai teikia organizmui energiją bei yra pagrindinis maistinių skaidulų šaltinis. Šiai grupei priklauso duona, pagaminta  iš rupaus malimo miltų, įvairios košės (grikiai, ryžiai, avižiniai dribsniai ir kt.), makaronai, bulvės.

„Mūsų sveiko maisto piramidėje – daržovės užima vieną svarbiausių vietų, šalia grūdinių kultūrų. Ankstesnėje sveiko maisto piramidėje buvo galima rasti ir saldumynų, ir baltos duonos (batono), daržovių buvo mažiau. Mūsų parengtoje sveikatai palankaus maisto piramidėje siūlomi viso grūdo produktai, išskirtos ankštinės kultūros, kurios yra puikus augalinių baltymų šaltinis bei akcentuojamas kokybiškų riebalų vartojimas bei maisto gardinimas prieskoniais,“ – sveiko maisto piramidės pokyčius vardina R.Bogušienė.

Atskirai išskirtas ir vandens, arbatų vartojimas. Paprasta pasiskaičiuoti reikiamą jų kiekį – 30 ml 1kg svorio.

Dar viena naujovė sveiko maisto piramidėje – augalinių bei gyvūninės kilmės produktų išskyrimas.

„VšĮ „Sveikatai palankus“ maisto piramidėje nurodyti konkretūs skaičiai, kokį kiekį mūsų mityboje turi sudaryti augalinės bei gyvūninės kilmės produktai – atitinkamai 80 proc. ir 20 proc.,” – apie produktų proporcijas kalba sveikos mitybos ekspertė.

Taip pat svarbu pažymėti, kad ankstesnėse maisto piramidėse, nebuvo atkreipta dėmesys į produktų kokybę. Svarbu teikti pirmenybę ekologiškoms, vietinėms, nacionalinės kokybės ir simboliu „Rakto skylutė“ pažymėtoms žaliavoms.

Svarbu ne tik produktai

Maisto produktų pasirinkimas dar ne viskas. Svarbu mitybą praturtinti vitaminais, ypač mūsų klimato sąlygomis svarbus mūsų ir mūsų vaikų mityboje vitaminas D, taip pat omega-3 riebalų rūgštys.

Sveiko maisto piramidėje randame ir pagrindines svarbiausias mitybos taisykles, kurias turi žinoti kiekvienas.

„Piramidėje turi atsispindėti pagrindiniai valgymo kultūros principai, nes kalbame apie maisto pasirinkimą, kuris išsaugo sveikatą. Todėl „Sveikatai palankus“ piramidėje nurodyta, kad valgymai turi būti reguliarūs, mityba turi būti įvairi, subalansuota ir saikinga. Valgyti reiktų tik prie stalo, pasimėgauti ir gerai sukramtyti maistą,“ – pasakoja sveikos mitybos ekspertė R.Bogušienė.

Parsisiųsk sveiko maisto piramidę ir valgymo lėkštes į savo kompiuterį ir valgyk kasdien sveikai:

Jei pageidaujate spausdintos maisto piramidės ir valgymo lėkščių:

Sveikatai palankaus maisto pasirinkimo piramidė ir 6 valgymų lėkštės